تصاويري از عميق‌ترين نقطه روي زمين
تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, | 14:28 | نویسنده : کميته روابط عمومی

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه «ماريانا ترنچ» ، در غرب اقيانوس آرام و نزديك منطقه گوآم، عميق‌ترين نقطه روي زمين، محسوب مي‌شود.

نقشه‌برداري از اين منطقه، با استفاده از اسكنرهاي تعبيه شده در عرشه كشتي، از آگوست تا اكتبر 2010 به طول انجاميده و بيش از 400 هزار كيلومتر مربع از منطقه اسكن شده است.

محققان با استفاده از انعكاس‌سنج چند پرتويي، انرژي صوتي را به اعماق اقيانوس آرام ارسال كرده و از طريق تجزيه و تحليل سيگنال‌هاي منعكس شده، نقشه سه بعدي دقيقي از عميق‌ترين نقطه زمين به دست آوردند.

درحالي كه تصاوير ماهواره‌اي تنها وجود يك برآمدگي را درعمق منطقه نشان مي‌دهد، در نقشه‌برداري سه بعدي، چهار برآمدگي به طول دو هزار و 414 كيلومتر در كف اقيانوس با ارتفاع بيش از 2500 متر بالاتر از سطح ديده مي‌شوند.

وضوح تصاوير به دست آمده (يك پيكسل براي هر 100 متر) بسيار دقيق‌تر از سيستم‌هاي اندازه‌گيري قبلي است.

برآمدگي‌ها در كف اقيانوس آرام ، توسط صفحات تكنوتيكي زير يكديگر كشيده شده‌اند و در فاصله دورتر نيز صفحات تكنوتيكي فيليپين قرار دارند.

محققان معتقدند اين برآمدگي‌ها با زمين لرزه در مناطق فرو رانش مرتبط هستند.

به گفته يكي از متخصصان نقشه‌برداري اقيانوس، تصاوير به دست آمده از عميق‌ترين نقطه روي زمين با عمق حدود 11 كيلومتر، بسيار دشوارتر از نقشه‌برداري از كوه اورست است.

محققان هيدروگرافي و نقشه‌برداري اقيانوس، همچنين نقشه‌برداري از اين منطقه را پاسخگوي سوالات زيادي درباره آن مي‌دانند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: