اندازه گيري مقدار مس به روش يدومتري : (1) مقدمه و تحقیق علمی- تعریف یدومتری
تاريخ : شنبه 26 آذر 1390برچسب:, | 14:3 | نویسنده : کميته روابط عمومی

 

   تحقیق علمی :

 این مواد در آب حل شده تولید اسید می نمایند. فلوئوریدئیدرژن به علت داشتن پیوند هیدروژنی استثنائاً نقطه ی جوش بالاتر دارد و در حالت عادی مایع است بقیه هالیدهای ئیدروژن با افزایش جرم مولکولی نقطه ی جوش بالاتر دارند به همین دلیل فلوئورید ئیدرژن به صورت H2F2  و همین ها به صورت زیروند 3 تا آخر وجود دارد. هیدرواسید ها بر اغلب فلزات، ا کسیدها، بازها، کربناتها اثر کرده و نمک می دهند. اسید فلوئوریدریک بر شیشه اثر می کند یعنی سیلیس SiO2 را در خود حل می نماید.

 

 هالیدهای هیدروژن به ترتیب عبارتند از HF و HCl و HBr و HI که برای تهیه ی آنها از تاثیر اسید سولفوریک بر هالیدهای فلزی استفاده می کنند.

 

هیدراسیدها (هالیدها هیدروژن):

 

ارزش حجمی آب اکسیژنه (پر اکسید هیدروژن) از رابطه a=N.Ev  بدست می آید که a ارزش حجمی N نرمالیته  Ev ای کی والان حجمی معادل 6/5 است.

 

 2KI + H2O2 + H2SO4 -------> I2 + K2SO4 + H2O

 

 به واکنش هایی که در آن ید اکسید می گردد یعنی از محلول یدیدها ید آزاد می گردد یدومتری گویند.

 

یدومتری:

 

لحظه ي مناسب براي اضافه کردن شناساگر وقتی است که رنگ محلول از قهوه اي به زرد کمرنگ تغییر می کند. پایان تیتراسیون هنگامی است که محلول بیرنگ می شود.همچنین یدومتري دقیق ترین و قابل اعتمادترین روش اندازه گیري اکسیژن محلول در آب می باشد . این روش یک روش تیتراسیونی است که بر اساس خواص اکسیدکنندگی اکسیژن محلول انجام می گیرد. با افزایش به محلول قلیایی شده آب ،هیدروکسید منگنز با اکسیژن محلول آب ترکیب شده ، ایجاد میکند. با مصرف تمام اکسیژن موجود ، محلول اسیدي می شود. باافزودن یدید ، در محیط اسیدي با یون یدید ، وارد واکنش شده ، ید آزاد می کند. مقدار ید آزاد شده توسط محلول تیوسولفات تعیین می شود و از روي مقدار تیوسولفات مصرفی (با استفاده از شناساگر نشاسته) ، مقدار اکسیژن موجود در آب محاسبه می شود.

 

 

 

واکنش ید با تیوسولفات به وسیله ي معادله ي زیر داده شده است:نقطه ي پایانی تیتراسیون به سادگی توسط محلول نشاسته مشخص می شود.

 

 

 

حال مقدار ید آزاد شده توسط محلول تیوسولفات تعیین می شود و از روي مقدار تیوسولفات مصرفی (با استفاده از روابط استوکیومتري) ، به مقدار واکنش دهنده ي اولیه ي مورد نظر (در اینجا یون مس) دست می یابند.

 

 

نظرات شما عزیزان:

دکتر شریفی
ساعت0:18---10 خرداد 1393
خیلی ناقص بود
پاسخ: برای رفع نواقص تلاش میکنیم ممنون از نظرتون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: